نحوه ی اتصال کانکتور به فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(2 کاربر)

معمولاً دو روش رایج برای ترمینال کردن فیبر نوری وجود دارد. سر لخت فیبر نوری را می توان جهت اتصال دایمی به فیبر دیگر جوش داد و یا از کانکتور فیبر به منظور اتصال موقت، استفاده کرد. وقتی که از کانکتور فیبر نوری استفاده می کنیم به راحتی می توانیم کابل فیبر نوری را در کاربردهای مختلف، متصل کرده و یا از اتصال خارج نمائیم. این روش ترمینال کردن بسیار انعطاف پذیر بوده و به سهولت نیز انجام خواهد شد. علاوه بر این استفاده از کانکتور در انتهای کابل فیبر نوری جهت اتصال، موجب صرفه جویی در زمان نیز می شود. در هر حال، آیا شما با مراحل کانکتور زدن به انتهای فیبر آشنا هستید؟ این مقاله شما را بصورت گام به گام راهنمائی خواهد کرد.

کانکتورهای فیبر نوری رایج

اجازه دهید ابتدا از کانکتور های فیبر نوری شروع کنیم. انتخاب نوع مناسب کانکتور جهت اتصال، بسیار پر اهمیت است. در بازار امروز، چهار نوع اصلی کانکتور بطور گسترده، جهت اتصال به انتهای فیبر مورد استفاده قرار می گیرند که شامل کانکتورهای LC، SC، ST و FC می باشند. کانکتور LC دارای سرامیک فرول 1.25 mm که تقریباً نصف کانکتورهای دیگر است، می باشد. این کانکتور از نوع Snap-in می باشد و در مصارف با تراکم بالا مورد استفاده واقع می شود. کانکتور SC سرامیک فرول 2.5mm داشته و این نوع کانکتور هم جهت اتصال سریع کابل از نوع Snap-in می باشد. متفاوت از دیگر کانکتورها، ST است که از کانکتور نیزه ی شکل پیچ-قفل با فرول 2.5mm استفاده می کند. علاوه بر این، کانکتور FC از نوع کانکتور پیچی است که فرول آن 2.5mm بوده، اما به تدریج در حال از دست دادن محبوبیت خود نسبت به کانکتورهای LC و SC می باشد.

 نحوه ی اتصال کانکتور به فیبر نوری

روش پولیش کانکتور

زمانی که قصد دارید از کانکتور جهت ترمینال فیبرنوری استفاده کنید، اگر کانکتور از پیش صیقل داده نشده است باید روش پولیش را انتخاب کنید. جهت به حداقل رساندن اتلاف نور بازگشتی، انتهای سطح کانکتور باید بخوبی صیقل داده شود. با استفاده از روش پولیش شما می توانید نور را هرچه بیشتر از طریق کانکتور با کمترین میزان اتلاف، انتشار دهید. در این روش چهار نوع PC، UPC، Flat و APC وجود دارد که در میان آنها، انواع UPC و APC در صنعت محبوب تر هستند. تفاوت عمده بین روش UPC و APC این است که نوع APC با زاویه 8 درجه صیقل داده می شود در حالی که UPC بدون هیچ زاویه ی پولیش می شود، اما هر دوی آنها برای هم ترازی بهتر با هسته کمی انحنا دارند. در مورد رنگ آنها نیز باید گفت کانکتور UPC آبی رنگ و APC سبز رنگ است.

 کانکتورهای فیبر نوری رایج

هشدارهای مهم

کابلهای فیبر نوری بسیار شکننده و حساس به آلودگی هستند، بنابراین ما باید توجه بیشتری به اقدامات احتیاطی قبل از شروع ترمینال کردن آن داشته اشیم. در اینجا لیست برخی از احتیاطات کلی به عنوان یک مرجع آورده شده است:

  • • همیشه درپوش گرد و غبار را برای کانکتورهای بلا استفاده ، بکار ببریم و تعدادی درپوش یدک حتی در محیطهای فاقد گردو غبار با خود به همراه داشته باشیم.
  • • قبل ار ترمینال کردن حتما انتهای فیبر و کانکتور را بخوبی تمیز کنیم.
  • • مطمئن شوید هیچ نور لیزری در هنگام ترمینال کردن در فیبر وجود ندارد.
  • • فیبر را تا شعاع کمتر از 25mm خم نکنید.

وقتی که همه چیز آماده شد، ما می توانیم کار را آغاز کنیم، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اندازه گیری و علامت گذاری روی غلاف کابل به طول مورد نظر(معمولاً 35mm ) و خارج کردن روکش تا محل علامت گذاری
  2. اندازه گیری و علامت گذاری روی کولار به طول مورد نظر(معمولاً 7mm باقی بماند ). از قیچی برای بریدن کولار اضافی استفاده کنید.
  3. اندازه گیری و علامت گذاری روی بافر به طول مورد نظر(معمولاً 16mm باقی بماند ).برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فیبر در طول های مختلف اقدام به لخت کردن بافر نمائید.
  4. از یک دستمال آغشته به الکل بدون پرز برای تمیز کردن فیبر استفاده نمائید.
  5. سرنگ را با چسب پر کرده و به آرامی به نوک سرامیک تزریق کنید.
  6. به آرامی فیبر را داخل کانکتور قرار داده و قطعات کانکتور را به هم متصل کنید.
  7. کانکتور را بر روی صفحه ی پولیش قرار دهید و 8 تا 10 بار به آرامی صیقل دهید.
  8. کانکتور را بر روی تجهیزات تست کنید.

مراحل اتصال کانکتور به فیبر نوری

نتیجه گیری: استفاده از کانکتور در سر لخت فیبر کار اتصال را آسان می کند و توصیه می شود از کانکتور جهت ترمینال کردن استفاده شود.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search