تفاوت اسپلیترهای FBT و PLC چیست؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

تفاوت اسپلیترهای FBT و PLC چیست؟

اسپلیترهای فیبر نوری نقش مهمی را در شبکه فیبر نوری امروزی دارند. اسپلیتر فیبر نوری کاربران را قادر می سازد از ساختار شبکه فیبر نوری نهایت استفاده را ببرند. در طراحی های جدید اسپلیتر در دفتر مرکزی (central Office) یا در یکی از نقاط توزیع نصب می شود. در این مقاله دو نوع از اسپلیترهای فیبر نوری یعنی FBT و PLC را بررسی و سپس آنها را با هم مقایسه می کنیم.

اسپلیتر فیبر نوری چیست؟

اسپلیتر فیبر نوری یکی از ابزارهای بخش پسیو است که قادر است یک پرتو نور را به دو یا چند پرتو تقسیم کند. این پرتوها ممکن است همان قدرت پرتو اصلی را داشته باشند یا ممکن است قدرت آنها نصف گردد. این بستگی به پیکربندی اسپلیتر دارد. اسپلیترها را می توان در زمان ساخت آنها طوری طراحی کرد تا توان عملیاتی متفاوتی داشته باشند که در زمان طراحی شبکه ها بسیار سودمند خواهد بود. حال چه از آنها در بخش مانیتورینگ شبکه استفاده شود چه در کاهش نرخ تضعیف در PON. به طور کل، دو مدل اسپلیتر فیبر نوری وجود دارد. اسپلیتر کاستی (FBT) و اسپلیتر قلمی (PLC).

تفاوت اسپلیترهای FBT و PLC چیست؟

اسپلیتر کاستی (FBT)

فناوری FBT یک فناوری سنتی است که در آن دو فیبر در کنار هم قرار می گیرند طوری که دور هم پیچیده می شوند و با گرما به هم فیوژن می شوند و در نهایت حالت مخروطی شکل پیدا می کنند. فیبر فیوژن شده با شیشه ای که دور آن را گرفته محافظت می گردد و سپس با لوله ای از جنس فولاد ضد زنگ پوشانده می شود که 3mm قطر  و 54mm طول دارد. اسپلیترهای FBT در شبکه های پسیو فیبر نوری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. عکس زیر یک FBT single mode1×2 را نشان می دهد.

اسپلیتر FBT

اسپلیتر قلمی (PLC)

اسپلیتر PLC برای جدا سازی یا یکی کردن سیگنال های نوری بکار گرفته می شوند. یک اسپلیتر PLC یک مولفه میکرو اپتیکال بر اساس فناوری PLC است که با طراحی کوچک ولی قابل اطمینان توزیع نور را انجام می دهد. اسپلیترهای PLC از شیشه سیلیسی ساخته شده اند که با یک چیپ که در آن فیبر روی شیارهایی به شکل V چیده شده است هم تراز می گردد. بعد از اینکه همه چیز هم تراز شد و محکم سر جای خود قرار گرفت در یک جعبه مینیاتوری پک می شوند. اسپلیترهای PLC بسیار با کیفیت هستند، تلفات عبوری و PDL کمی دارند. عکس زیر یک اسپلیتر PLC 1×8 را نشان می دهد.  

اسپلیتر PLC

مقایسه بین اسپلیترهای PLC و FBT

در جدول زیر تفاوت بین اسپلیترهای PLC و FBT به صورت مختصر  مورد بررسی قرار گرفته است.
مشخصات اسپلیتر FBT اسپلیتر PLC
نوع ساخت دو یا چند فیبر به هم متصل می گردند و روی آنها را یک دیوایس می گیرد. سپس فیبرها بر طبق میزان خروجی مد نظر تقسیم می شوند.    شامل یک چیپ فیبر نوری و چند دسته  بر طبق تعداد خروجی ها می گردد.  
طول موج 850nm, 1310nm, 1550nm 1260nm, 1650nm
ورودی/خروجی یک یا دو ورودی با حداکثر 32 فیبر خروجی یک یا دو ورودی با حداکثر 64 فیبر خروجی
کابل ورودی/خروجی 0.9nm, 2.0nm, 3.0nm .09nm, 2.0nm, 3.0nm
دما -5C تا  75C -40C تا 85C
تعداد انشعاب 1:8(بالاتر از این تعداد ضریب اشتباه بالا می رود) 1:64
هزینه کم هزینه هزینه بالا

به عبارت دیگر، اسپلیترهای FBT هزینه کمتری دارند ولی طول موج آنها محدود است، و حداکثر تلفات عبوری آن بسته به تعداد تقسیم که چقدر بیشتر از 1:8 است متفاوت است. اسپلیترهای PLC نیز هزینه بالایی دارند، دارای split ratio مشابهی بوده و میزان بروز خطا در آنها بسیار کم است.

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search