یکشنبه, 17 دی 1402 15:44

درباره طرح توسعه فیبر نوری، نجما چه می‌دانید؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

طرح توسعه فیبر نوری یا نجما با ایجاد 2.5 میلیون پورت پرسرعت بر بستر فیبر نوری به سمت تغییر تکنولوژی از سیم مسی به فیبر نوری است. نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران یا طرح نجما برای اولین‌بار در استان قزوین کلید خورد و سپس در استان سیستان و بلوچستان در حال توسعه است.

در این طرح به ‌صورت کاملاً خودجوش شرکت مخابرات ایران بدون هیچ ‌گونه تأمین مالی از سمت دولت و وزارت ارتباطات در 247 شهر کشور آغاز شده است. از ظرفیت نهایی 2.5 میلیون پورت، طبق برنامه ‌ریزی انجام شده تعداد یک میلیون پورت 110.000 FTTH پورت VDSL در برنامه سال اول قرار گرفته و ظرفیت باقی‌مانده در سال دوم ایجاد خواهد شد.

اهداف طرح توسعه فیبرنوری نجما برای استفاده حداکثری از همه توان و امکانات در سطح استان در قالب یک نهضت جهادی

  • بهینه‌سازی بخش‌های مختلف در راستای ارتقاء کیفیت خدمات
  • تکمیل پوشش شرکت‌های صنعتی و اماکن تجاری با توجیه اقتصادی مناسب
  • توسعه فناوری با اولویت برای طرح‌های دارای توجیه اقتصادی
  • تکمیل پوشش و شرکت‌های صنعتی و اماکن تجاری با توجیه اقتصادی مناسب در راستای حمایت از شعار سال

هدف از این طرح ایجاد 2.5 میلیون پورت پرسرعت بر بستر فیبر نوری و جهش به سمت تغییر تکنولوژی از سیم مسی به فیبر نوری است با اجرای طرح توسعه فیبر نوری دارایی‌های راکد و غیرمولد استان‌ها مولدسازی می شود.

لزوم اجرای این طرح از نگاه مخابرات

  • توانمندی مدیریت منطقه مخابراتی در انجام هماهنگی با مدیران و استانداران به‌منظور هم‌افزایی
  • جمع و جذب همکاری گسترده در کمترین زمان و فراهم کردن تفاهم نامه با استاندارها
  • در نظر گرفتن چارچوب پیوست امکانات ارائه‌ی پیشنهاد مناسب برای تأمین منابع مورد نیاز طرح از طریق مولدسازی دارایی‌ها

اجرای طرح توسعه فیبرنوری مناطق مخابراتی که برابر برنامه و بودجه ابلاغی سال جاری توسط توسعه فیبرنوری آغاز شده‌اند به ‌منظور تلاش برای ایجاد یک نهضت جهادی لازم است همه توان استان به‌ کار گرفته شود تا این عملیات اجرایی گردد.

سند طرح کسب ‌وکار نجمای استانی که با هماهنگی معاونت های شبکه تجاری و راهبردی آماده شده از تعریف پروژه‌های فوق‌الذکر شامل برنامه‌ریزی تخصیص منابع اجرا و تحلیل آن با معاونت راهبردی به‌عنوان متولی کنترل پروژه‌های ویژه شرکت مخابرات ایران آن هماهنگی لازم را انجام داد.

تاکنون در سطح کشور 1.344.582 پورت ( Home-Passed) ظرفیت ایجاد شده است و دراین طرح تا تاریخ 10 آبان 1402 تعداد 55.170 سرویسFTTH و 29.113 سرویس VDSL دایر شده است.

نقش مخابرات در توانمندسازی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

تمامی کشورها باید دسترسی و فراگیری را به‌ طور چشمگیری بهبود بدهند تا شکاف دیجیتالی از بین برود تا به آن‌چه که اتحادیه بین‌المللی ارتباطات(ITU) امسال در روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعات با شعار توانمندسازی کشورهای کم‌ تر توسعه‌ یافته بیان کرده‌است، برسند.

به رسم دوساله اخیر یکی از برنامه‌های اساسی و جدی شرکت مخابرات ایران ورود به این عرصه بود و خوشبختانه تا به ‌حال در این زمینه موفق بود و مخابرات ایران بنا دارد در زمینه سرویس‌های ویدیویی اینترنت اشیاء و سرویس‌های مبتنی بر متاورس و نسل پنجم تلفن همراه توانمندتر شود.

منبع خبر

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search